Monday, December 21, 2009

Atok dan Nenek tu...



Tiba-tiba saje mata ni tak boleh nak lelap . Berlegar-legar wajah pasangan suami isteri yang kelihatan berusia tu kat minda saye pada saat dan ketika ini .

Hari ini , saye dan sahabat saye Dila kembali ke sekolah . Untuk apa ? Itu kita tak tahu . Heh . Kami ditugaskan untuk menguruskan sijil-sijil , saje-saje Puan Vee minta bantuan kitorang , mentang-mentang la kitorang berdua pengganggur kehormat kan Dila ? Seperti biasanya , saye tukang menconteng sijil-sijil tu semua dengan tulisan tangan saye yang agak seakan-akan kecakaran ayam tu yeh . Komputer kan ade ? Apsal tak taip je ? Ada juga yang tanya soalan macam ni . Tapi ape bleh buat , kadang-kadang benda-benda teknologi ni macam manusia gak . Adakalanya meragam tak tentu hala kan . So Puan Vee pun sesaje la nak manja-manja ngan kitorang dan suruh kitorang kerjakan sijil-sijil tu sume . Selesai jugak akhirnya .

Itu kesah pada waktu pagi . Pada waktu tengaharinya pula , setelah bersiap-siap ala-ala nak pegi interview kerja , kami terus menuju ke Pejabat Pendidikan Klang untuk satu urusan rasmi yang sangat penting kan Dila ? ececehh ;) Setelah selesai urusan kami di sana, maka kami pun blah dari tempat kejadian . Ada la berlaku beberapa scene yang memalukan , an Dila ?

Sewaktu dalam perjalanan pulang , tiba-tiba... mata ini terus menghalakan fokus ke arah sepasang suami isteri yang sedang menuntun basikal masing-masing . Kelihatan berusia dan usang sekali basikal milik mereka itu . Apa yang pasti , kedua-dua mereka juga kelihatan sudah berusia , lengkungan badan lambang kebongkokan tubuh mereka , kedutan seribu pada wajah lambang usia mereka , namun... mereka masih bisa menggagahkan diri merentasi kesesakan jalanraya pada ketika itu biarpun terik matahari yang memancar mengundang bergelen-gelen keringat mengalir...

Kata-kata yang sempat singgah di telinga saye , macam ni baru lambang cinta sejati... kata Dila... Tetapi , benar juga apa yang dikatakan sahabat saye itu . Barangkali ini juga merupakan salah satu kisah cinta sejati yang wujud di atas muka bumi ini . Masih tetap setia bersama hingga ke akhir usia biarpun dalam susah mahupun senang... Kemudian tenggelam timbul suaranya saat lamunan mula menguasai diri ini... Apa yang mula singgah dalam kotak fikiran ni... where is their kid ? Do they have any ?... dan banyak lagi persoalan yang mengganggu-gugat di benak minda ni...

Tidak semena-mena... hati ini mula mematri janji untuk tidak sesekali membiarkan abah dan ibu untuk mengakhiri usia tua mereka dalam keadaan yang cukup meruntun hati sebegini... Sungguh , saye benar-benar tidak rela... Ni janji Ika abah , ibu... *dah mula nangis ni , isk*

Sebelum saye cuba melelapkan mata sebentar tadi , bayangan wajah dan tubuh kedua-dua pasangan suami isteri itu tadi masih segar dalam ingatan saye ini . Melihat kedua mereka , mengingatkan saye kepada atok dan nenek saye sendiri... Tidak puas rasanya merasai kasih sayang atok dan nenek sendiri... Sejujurnya saye katakan , saye begitu kepingin untuk merasai perasaan itu biarpun buat sebentar cuma . Tapi sekiranya tiada peluang untuk saye merasainya , it's okay , it's okay... Cuma apabila melihatkan cucu-cucu zaman sekrang ni yang tidak tahu menghargai apa yang dikurniakan buat mereka , hati ini seperti sedikit sakit apabila melihatkan kejadian sedemikian rupa...



Okay , cukup sampai di sini sahaja rasanya . Esok saye dan Dila perlu ke Pejabat Pendidikan tu sekali lagi dengan penuh harapan . huhu .

Sekian .

p.s : KAGUM
biarpun tanpa sebarang kata-kata ,

atok dan nenek tu telah mengajar saye
sedikit sebanyak erti dan realiti kehidupan .

3 comments:

Chaer_ChA-X said...

berhati mulia tul dak ika nie....
x tlong ke atok ngan nenek 2??

KaSoT PuTeH said...

this is wht we call sehidup semati! So swwweeeettttt~ (^_^)

Nurika Jianie . said...

chaer :
ika tak berdaya . hanya dpt meluah simpati . tu je... hmm..

KaSoT PuTeH :
saya setuju dengan awak (: