Wednesday, December 8, 2010

Bila hati yang tersakiti mulai damai dengan sendiri , jiwa terawat dengan mandiri , diri ini jadinya redha akan segala ketentuanMu Ya Tuhanku...

Syukur Alhamdulillah , tamat sudah peperiksaan hari ini . Sepanjang musim peperiksaan , sakit , demam , letih , susah , payah , lapar , dahaga dan semua dugaan lain datang menimpa . Tanpa lelah diri ini memohon daripadaNya agar segalanya bisa baik-baik sahaja . Terlalu banyak hingga tak daya ku ungkap dengan kata-kata .



Sebelum menempuhi peperiksaan hari ini , Psychology dan Psychology Counseling , sejujurnya aku katakan bermacam ujian datang menjelang . Entah ke mana semangat menghilang . Betul betul tiada keyakinan akan kemampuan diri untuk menduduki peperiksaan hari ini . Sebaik sahaja mendengarkan suara ibu di hujung talian malam kelmarin , terus bercucuran air mata ini . Aku luahkan segala resah . Kata-kata ibu merasionalkan aku kembali . Aku percaya pada kata-kata ibu . Akhirnya terbukti hari ini , kebesaran Maha Suci Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang . Sebaik sahaja kertas soalan terpampang di hadapan mata tak putus-putus kalimah syukur dan pujian ke atasnya aku panjatkan . Biarpun apa keputusan yang bakal aku terima kelak Ya Allah , aku bakal redha akan ketentuanMu , qada' dan qadarMu , sesungguhnya sepenuh hati aku berserah dan bertawakkal kepadaMu .





"Cukuplah bagiku Allah , (yang menolong dan memeliharaku) , tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri , dan Dialah yang mempunyai 'Arasy yang besar" (Surah at-Taubah:ayat 129)



12 comments:

putus fius said...

xde button like mcm fb ke???hehe..aku nak buh like

Lan Bingka said...

masa untuk balik kampung la ye..;p

zirconia said...

semoga semuanya baik2 saja utk ika yea :D

farid suhaimi said...

rukun imaan yg ke 6:
redha dgn qada' dan qadar..=)

Nurika Jianie said...

takde plak , nnt eh , bakal dibuat :P

Nurika Jianie said...

En. Lan | Ga buleh dong , harus duduk di kolej kediamannya , ada aktivitas yg banyak lagi harus diselesaikan .

Nurika Jianie said...

zirconia | mudah2an begitu la hendaknya..

Nurika Jianie said...

Fred | Benar... itu yg cuba disampaikan dalam masa yang sama..

Syahir Chaer said...

semoga mendapat keputusan yang cemerlang sama seperti STPM anda dahulu...

Lan Bingka said...

owh ye ke.. kampungnya di mana tu dong? ;)

Nurika Jianie said...

terima kasih yea chaer.. mudah2an..

Nurika Jianie said...

klang encik lan (=