Wednesday, September 28, 2011

Haruman buku-buku membuang rasa yang membeku dan terbuku .


Melayani perasaan buat kesekian kali dan entah keberapa kali . Justeru , berusaha diri sendiri mencari jalan untuk menggembirakan hati . Jalan yang paling bisa memenangi hati sendiri kembali . Akhirnya jawapan ditemukan . Jalan mana telah menjadi ketetapan . Melangkah kaki menuju 'Pekanbuku' . Situ . Di situ tempat terdekat yang sudi menerima diri sebagai tetamu . Tetamu yang tiada berhalatuju . Air mata yang ditahan-tahan akhirnya berjaya membeku . Akhirnya.. berhenti jua kamu .

Nafas ditarik sedalam mungkin . Ditahan selama mungkin . Terus hilang segala rasa dibawa angin kelmarin saat dihembus sepenuh batin , - mungkin . Ternyata ini jalan yang dicari-cari sebentar tadi . Dikelilingi buku-buku sesungguhnya bikin jiwa terasa damai seolah-olah berada di tengah belukar , hutan-hutan yang dipenuhi pepohonan - hijau , segar dan malar . Tahu sahaja kan buku itu diperbuat daripada apa ? Bagus andai kamu tahu . Iya , kalau saat itu punyai kesempatan untuk terus menuju ke perpustakaan seperti selalu , pasti situ yang dituju . Sayang sekali ia terlalu jauh dirasakan ketika itu . Syukur Alhamdulillah , hari ini berjaya ditempuh biar cubaan dan dugaan hebat datang menjelang . Persetankan sang petualang . Kita tentang . Ayuh kita tentang . Kita tentang perasaan yang menghalang . Pastikan ianya menghilang - sebelum hari menjadi siang .

3 comments:

Lan Bingka said...

kadang2 bersendiri lebih baik..

pandan said...

ika hebat

Koh Qiu Ying said...

Atiqah!!Saya Koh. Add me kat facebook~ Saya tak dapat nak cari nama kamu...suggest friend to me for the guys with us (for lunch) just now too~ Thanks ya~

Nama di facebook: Yingxi Koh Qiu Ying